Veel gestelde vragen

Op deze pagina wordt antwoord gegeven op veel gestelde vragen over over Taxi 777 en taxi's in het algemeen.

Algemeen

  • Waarom zijn er verschillen in taxiprijzen?

    Er gelden wel maximale, maar geen minimale tarieven voor de taxi. Dit betekent dat een taxibedrijf zelf mag bepalen wat die voor tarieven hanteert, zolang die maar niet boven de wettelijke maxima uit komt met zijn ritprijs. Dit kan soms aardig wat euro's verschil opleveren, afhankelijk van de rit en een paar andere factoren...

  • Hoe wordt een taxiprijs berekend? Kan ik dat zelf ook?

    De wetgever heeft een maximaal tarief gesteld, ondernemers mogen hiervan naar beneden afwijken. Onderzoek leert echter dan meer dan 95% van de taxibedrijven het maximale tarief hanteert. Het tarief is opgebouwd uit vijf elementen:

    • Wachttijd voorafgaand aan de rit
    • Eerste aanslag
    • Kilometerprijs voor elke afgelegde kilometer
    • Minutenprijs voor de gehele duur van de rit - stilstaan, rijden, file
    • Extra diensten, zoals het dragen van koffers, ophalen/meelopen naar binnen, wachten tijdens de rit op verzoek van de klant etc

    Daarnaast heeft de wetgever de mogelijkheid geboden om vaste prijzen voor vaste trajecten te rekenen, eventueel per zitplaats.

    Per 1 april 2012 is elke ondernemer verplicht over te stappen op het 'dubbel'-tarief. Hierin is de factor tijd ook opgenomen. De kilometerprijs en starttarief gaan dan wel omlaag, maar er moet dus voor tijd afgerekend worden. Dit heeft als voordeel dat wanneer de taxi vlot door kan rijden, er minder betaald dient te worden. Als de taxi er langer over doet, wordt het duurder.

    De maximumtarieven die per 1 januari 2019 gelden zijn voor een auto:

    • Wachttijd voorafgaand aan de rit: €42,94 per uur.
    • Instaptarief: €3,19.
    • Elke kilometer: €2,35
    • Elke minuut: €0,39

    Voor busjes (vanaf5 personen) zijn deze bedragen resp. €42,94; €6,49; €2,95 en €0,44.

    Wanneer u dus afstand en tijdsduur weet, kunt u vrij eenvoudige wijze de ritprijs berekenen. Nog eenvoudiger gaat het met de

    Taxi 777 Prijsberekeningspagina

  • Wat zijn de maximumtarieven?

    De per 1 januari 2019 geldende maxima zijn als volgt:

    Auto:

    • Wachttijd voorafgaand aan de rit: €42,94 per uur.
    • Instaptarief: €3,19.
    • Elke kilometer: €2,35
    • Elke minuut: €0,39

    Voor een Busje:

    • Wachttijd voorafgaand aan de rit: €42,94 per uur.
    • Instaptarief: €6,49.
    • Elke kilometer: €2,95
    • Elke minuut: €0,44
  • En hoe zit dat met busjes? Zijn die altijd duurder?

    Wanneer een taxi ingericht is voor het vervoer van 5 of meer personen, mag de chauffeur altijd het hogere tarief rekenen. Als je dus met minder dan 5 personen een busje pakt vraag dan aan de chauffeur welk tarief hij hanteert, en controleer dat.

    TIP: Triple Seven hanteert bij vervoer van minder dan 5 personen met een busje hetzelfde lage tarief als van een personenauto. Alweer een reden om voor Triple Seven te kiezen.

  • De taxichauffeur maakt geen gebruik van de taximeter. Mag dat wel?

    In bepaalde situaties mag dat inderdaad, maar in de meeste gevallen moet de taximeter gebruikt worden, ook als er een vaste prijs is afgesproken! De meeste taximeters laten dan het afgesproken ritbedrag zien of allemaal nullen (het zogenaamde NUL-tarief). Vraag bij twijfel dan ook altijd aan de taxichauffeur om de meter aan te zetten.

  • De taxichauffeur wijst mij naar een andere taxi. Moet ik die taxi nemen?

    NEE! U mag zelf kiezen in welke taxi u wilt instappen.

  • Maar waarom wijst die taxichauffeur mij dan naar die andere taxi?

    In de regio Eindhoven (en vele andere regio's) geldt op taxistandplaatsen vaak het FIFO-systeem (First In – First Out). Dus als het de klant niet uit maakt welke taxi hem/haar vervoert, dan geldt dat degene die voorop staat, de klant mag vervoeren. Maakt het de klant echter wél uit, dan geldt die regel niet meer, ook al vinden sommige taxichauffeurs dat niet altijd leuk.

    Het is de klant die betaalt, dus ook de klant die bepaalt.....

  • De taxichauffeur weigert mij als klant te vervoeren. Moet ik dit accepteren?

    NEE! Vraag allereerst naar de reden waarom u geweigerd wordt en vraag een (visite) kaartje met daarop de gegevens van het taxibedrijf. Schrijf het kenteken op en dien een klacht in bij het taxibedrijf. Een taxichauffeur mag namelijk wel een rit weigeren, maar alleen wanneer die gegronde redenen heeft.

    Kleine ritten worden regelmatig geweigerd door bepaalde taxichauffeurs (Sorry, deze taxi is gereserveerd, ik heb pauze, ik rij alleen buiten de stad, ik kom niet van hier, etc...). Dit is echter niet de bedoeling. Helaas klagen de klanten vaak niet bij het betreffende taxibedrijf over het gedrag van hun chauffeur(s). Indien iedereen daarover zou klagen, dan zou er misschien wel wat aan gedaan worden door de taxi-ondernemers en/of de Inspectie van Verkeer & Waterstaat.

    Er zijn gelukkig ook veel goede taxibedrijven die wél elke rit accepteren, en alleen een rit weigeren indien men daar een grondige (terechte) reden voor heeft.

    TIP: Vraag een (visite)kaartje als u tevreden bent en wordt vaste klant bij dat taxibedrijf...

  • Ik heb een taxi genomen van een ander bedrijf dan waar ik normaal gebruik van maak en die blijkt veel duurder te zijn dan wat ik normaal moet betalen. Moet ik dit zomaar accepteren?

    NEE! Indien u van mening bent dat u meer moet betalen dan wettelijk is toegestaan, dan mag u weigeren om de rit te betalen. De taxichauffeur moet dan wel de politie bellen, aangezien u op dat moment strafbaar bent. Indien de taxichauffeur niet wil bellen, maar op een andere manier de ritprijs wil incasseren, betaal de ritprijs dan wel, echter pas na afgifte van een goede kwitantie.

    TIP: Controleer of alle gegevens die op de kwitantie staan correct zijn!

    Let ook op de bedrijfsnaam, het kenteken en/of het wagennummer, en of de naam van de taxichauffeur op de kwitantie staat vermeld. Het beste is ook indien het P-nummer (dit is het nummer wat op het vergunningsbewijs en de tariefkaart staat vermeld) op de kwitantie wordt vermeld (dit kunt u er ook zelf opschrijven natuurlijk).

    Dit is belangrijk indien u een klacht wilt indienen en/of aangifte bij de politie wilt gaan doen!

  • Ik heb geen kwitantie gekregen, maar ik heb wel betaald. Kan ik nu toch klagen/aangifte doen?

    Dat kan natuurlijk altijd, maar het wordt wel moeilijker om te bewijzen. Hoe meer gegevens u heeft over de rit, de chauffeur en het bedrijf, hoe beter het is. Daarom is een kwitantie zo belangrijk, want daar staat vaak genoeg informatie op. Dat tezamen met een beschrijving van de taxichauffeur is vaak voldoende om de juiste persoon op te sporen en het probleem op te lossen. Dit geldt zeker bij grote taxibedrijven, die vaak tientallen chauffeurs in dienst hebben...

  • Ik heb geen kwitantie gevraagd, maar nu kom ik er achter dat ik de vorige keer teveel heb betaald. Wat kan ik nu nog doen?

    Dat wordt een moeilijke zaak, aangezien het nu bijna onmogelijk is om dat nog te bewijzen. Het enige wat u nog kan doen is het bedrijf bellen (indien u nog weet welk bedrijf het was), en daar een klacht indienen. Als het een goed taxibedrijf is, nemen ze uw klacht serieus en proberen ze uw klacht toch op te lossen. En anders is het een les voor de volgende keer.....

    TIP: Indien u tevreden bent over de service en kwaliteit van een taxibedrijf, vraag dan altijd een (visite)kaartje aan de taxichauffeur, zodat u die de volgende keer weer kan bestellen. Dit voorkomt veel narigheid, en bovendien weet u dan als klant waar u de volgende keer aan toe bent.

Specifiek over Taxi 777

  • Wat is uw service gebied?

    Het service gebied van Triple Seven Taxi is vrij uitgestrekt. Eigenlijk rijden wij alle ritten van, naar, door en binnen de driehoek Geldrop - Eindhoven - Valkenswaard. Daarbij dient opgemerkt worden dat onze auto's gestationeerd zijn in Geldrop en Eindhoven, dat wanneer de verhouding beladen/onbeladen kilometers te scheef wordt, wij u zullen doorverwijzen naar onze conculega's

  • In wat voor auto's rijdt u?

    Triple Seven Taxiservice beschikt zelf over een Mercedes Benz Vito (2018) en een Mercedes Benz E-klasse (2015). Wij werken samen met een aantal andere kleine bedrijven. Het wagenpark varieert daarom van de skoda tot saab, van sedan tot 8-persoons bus.

  • Vervoert u ook fietsen?

    In principe niet, uitzonderingen daargelaten. De kans op schade aan de auto en de fiets is reeel, alsmede vervuiling (natte banden / kettingolie) en letsel bij de chauffeur (te lastig tillen).

  • Ik heb een nieuwe 65 inch televisie gekocht. Kunt u die voor mij naar huis brengen?

    777 is u graag van dienst om uw aankopen naar huis te brengen. Doorgaans zitten pas gekochte zaken in een deugdelijke verpakking, zodat de kans op schade minimaal is. 777 accepteert echter geen aansprakelijkheid bij eventuele beschadiging.

  • Vervoert u ook huisdieren? Inclusief honden?

    Dieren in een deugdelijke reismand zijn nooit een probleem. Gesocialiseerde honden ook niet, tenzij ze sterk verharen of onder de modder/vuil zitten.

  • Kunt u mij helpen met mijn verhuizing?

    Taxi 777 biedt personenvervoer. Dat is het vervoer van personen, met eventueel bagage. Bankstellen, koelkasten, salontafels, dozen vol keukengerei vallen hier niet onder. Hiervoor raden wij u aan een verhuisbedrijf in te schakelen.

Staat uw vraag er niet bij of zijn er nog onduidelijkheden? Neem contact met ons op!